Varumärkesmanual för den finländska landsbygden

07.11.2024 kl. 13:14
Hur synliggör vi vår landsbygd, med vilka adjektiv kan den beskrivas och hur skulle tonfallet vara om landsbygden var en person? Handboken Landsbygdens episka kärna innehåller alla nyckelattribut för att skapa en sammanhängande bild och känsla av landsbygden.

Svenskfinlands Byar har varit med och arbetat fram den färska varumärkesmanualen för finländska landsbygden. En handbok som är fritt fram att använda och inspireras av. Jobbar du med landsbygdsfrågor, driver ett landsbygdsutvecklingsprojekt, här har du en guldgruva att utgå från i din kommunikation. 

Handboken Landsbygdens episka kärna ger verktyg för att skapa ett varumärke för den finländska landsbygden genom att kristallisera dess episka kärna. Den innehåller nyckelattribut som du kan använda i din kommunikation för att skapa en sammanhängande bild och känsla av landsbygden. Alla idéer, exempel, berättelser och budskap som presenteras i manualen är fritt tillgängliga att användas i landsbygdsutvecklingssammanhang.

Ingen äger upphovsrätten till handbokens material (förutom bilderna!), vilket gör det idealiskt för regionala projekt och landsbygdsföretagande.

Många nya landsbygdsutvecklingsprojekt börjar med att bygga upp sitt eget varumärke från grunden. Med hjälp av handboken kan du hitta  grunden där och göra den till din egen. Manualen är inte bindande och den går heller inte utöver de krav som din egen organisations grafiska riktlinjer eller finansiärerna kräver. 

Ladda ner manualen, och du har marknadsföringens guldgruva i dina händer - Varsågod!

Handboken har skapats genom samarbete med nästan 40 landsbygdsutvecklare och entusiaster och fick sin början på landsbygdslägret i Virdois den 10 oktober 2024.

Landsbygdslägret arrangerades av Aktion Österbotten, Töitä Suomesta, Svenskfinlands Byar och Finlands Byar. Lägrets innehåll möjliggjordes med finansiering från Landsbygdsnätverket, Keskitien säätiö, Maaseudun säätiö och Virdois stad. 

 

Kenneth Sundman