Landsbygden är på många sätt förfördelad i dagens EU. Många olika typer av såväl ekonomiska som sociala indikatorer visar det. Infrastrukturen och marknaden gynnar också städerna. Det här kom fram i en föreläsning från OECD, som en bakgrund till det seminarium – eller Policy Lab – som hölls i Bryssel 28.11. Samtidigt finns det många olika typer av landsbygder inom EU. Det finns olika problem, olika möjligheter och olika resurser, beroende på om man talar om stadsnära landsbygd eller verklig glesbygd.
Det finns en politisk vilja att förbättra landsbygdens situation. EU-kommissionen har formulerat mål och strategier, samt startat något som kallas Rural Pact, som kan översättas med Landsbygdspakt. Den här ”pakten” har bl.a. en styrgrupp och ett sekretariat och ordnar olika typer av seminarier och aktiviteter.
Bred landsbygdspolitik
EU har under många år haft liknande strukturer, men det finns en intressant nyhet med Landsbygdspakten. Genom det uppdrag (och det namn) som pakten fått, går man över från att bara inrikta sig på den smala landsbygdspolitiken till att också ta sig an den breda landsbygdspolitiken.
Den smala landsbygdspolitiken är politiska program och åtgärder som direkt riktas mot de rurala områdena. Den breda landsbygdspolitikens uppgift är däremot att granska all politik som drabbar landsbygden på annat sätt än städerna. Det betyder att landsbygdspolitiken bör arbeta med all sektorpolitik; undervisning, hälso- och socialvård, näringspolitik o.s.v.
I Finland har man bedrivit landsbygdspolitik på det här viset i decennier. Insikten om det utvidgade arbetsfältet har inte helt landat ännu. Seminariet 28.11 handlade i huvudsak om olika redskap för att koordinera de olika EU-fondernas arbete på landsbygden.
EU är just nu inne i en förändringsprocess i och med att en ny EU-kommission skall börja jobba. Det betyder också att många tjänstemän roterar och en viss osäkerhet råder.
CAP:s andra pelare
En av de centrala frågorna i kaffediskussionerna under seminariet var hur det ska gå för den gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) andra pelare. Den första handlar om jordbruksstödet; den andra handlar om landsbygdsutveckling som inte är knuten till jordbruk. Om finansieringen för landsbygdsutveckling utanför jordbruket tas bort, kommer det att drabba Finland speciellt hårt. I andra länder kan det här i någon mån ersättas av stöd för den regionala utvecklingen. Finland har av olika orsaker inte den möjligheten.
Peter Backa
för Svenskfinlands Byar i Bryssel
För mer information om seminariet se webbplatsen ruralpact.rural-vision.europa.eu.
Policy Action Lab vid hotell Le Plaza i Bryssel den 28 november 2024
Foto: Peter Backa